Cal enviar deures a casa? Una solució les Tics

Fa uns dies en una revista digital de finances.(Curios que sigui una revista de finances) Apareixia que a Finlàndia només dediquen 30 minuts de deures i nosaltres li dediquem 3 hores diàries.A més a l’estiu ens vam assabehomeworkntar que l’ampa més gran de França proclamava una vaga de deures. No és un tema nou, i crec que serà un tema redundant que a poc a poc anirà sobresortint més no per un tema pedagògic sinó per un tema de sobreocupació.
Durant molts anys s’ha intentat conciliar la vida laboral amb la familiar. Jo sent mestre que crec que tinc un horari bo, em fa veure que dedico poc temps al meu nen. Però ser que la majoria de famílies els seus fills tenen moltes activitats i fa que els seus fills facin moltes extraescolars. Com poden fer deures si tenen tantes activitats?
Però anem més enllà, i fem veure que ara els nostres alumnes i fills tenen temps per fer els deures. Qué els fem fer? Alguns exercicis d’aprofundiment del que es fa classe. En una escola es fàcil organitzar els deures perquè la majoria d’assignatures les fa el mestre generalista. I ja hi ha moltes escoles que pacten quan fer els deures. I fins i tot els reglaments de carta dels pares apareixen que els alumnes estant obligats a fer els deures. A secundària el tema és més difícil i està menys organitzats per això cada assignatura pot posar deures pel dia següent. Això fa que és molt difícil que un dia no tinguin deures. És correcte aquest fet?
Pensant amb mi mateix, jo se que hi ha unes hores que és impossible treure el rendiment òptim. Però fixem-nos en una altra cosa. Els nostres alumnes fan 6 hores al dia. I després han de fer els deures. Imagineu la quantitat de hores que treballen?
Cada nivell crec que s’hauria d’adaptar els deures. Si algú demanes la meva opinió, jo penso que els deures haurien de ser més permeables. I us deixo l’exemple que els meus alumnes de primer de primària van fer al nadal. Es tractava que fabriquessin un llibret, decorat com volguessin , cada dia havien de fer una frase del que havia passat el dia, enumerar les pàgines, comptar els dies que falten. El resultat final han sortit uns treballs molt interessants on els nens han gaudit fent la feina. A més els hi dono els pares un altre suport que són les tics, elaboro una sèrie de materials o link petits programes de flash o mòbil perquè utilitzen a casa.
En definitiva sobre els deures penso les següents coses:
1.-Cal més llibertat del que volen fer sempre dintre l’àmbit curricular. Han de ser feines diferents, però que puguin resoldre sols.
2.-Les tics són per mi una eina de motivació. Penso que les hem d’utilitzar més a casa. Perquè és una forma diferent de fer els deures i reforcem el coneixement. A més que permet l’adaptació de cada nivell.
3.-Cal un acord dels deures, penso que tres hores és excessiu, 30 minuts al dia potser interessant per crear hàbits. Per tan em col•loco a favor dels deures sempre que no siguin excessius.
4.-La participació dels pares en els deures haurien de ser clau, per tal de fer veure els seus fills la importància de la formació inicial.
En contra quan:
1.-Serveixin només per acabar la feina de classe a casa, sense control.
2.-Quan col•loquem molta feina en un mateix dia, que demani més d’una hora de feina diària.

3.-Quan els deures són de dificultat molt alta.

4.-Els deures no poden ser càstigs perquè el que creem és desmotivació dels coneixement que volem motiva a classe.


En definitiva crec que els deures són un recurs de motivació, sempre que tinguem un pacte amb tot l’equip docent, per tal que no siguin excessius. I les Tics poden ser una eina de motivació per treballar els continguts curricular a casa. El que no ha de ser és un càstig perquè creem desmotivació dels continguts de classe.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de pedagogia, recursos i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.