Posem les Tics en el centre d’aprenentatge

Spread the love

En l’últim post plantejava que el curs no està acabat. També deia que estava d’acord amb el que deia el conseller d’educació i en l’únic punt que destacava és que no parlava mai dels docents. Porto uns dies pensant que aquest temps de confinament és un bon moment per aplicar com mai les TICS en processos d’ensenyament d’aprenentatge, em vaig trobar amb aquest  article del diari de l’educació on es titula “socors, aquest ordinador i jo no ens portem bé!” escrita per l’Azucena Váquez. Em va fer pensar que  aquests confinament és una oportunitat per aplicar les tics en una aula virtual ja que  actualment els centres escolars físicament estan tancats, encara que  després de setmana santa tornarem a obrir de forma virtual, s’ha de veure com una oportunitat per de crear processos d’ensenyament i aprenentatge on el focus sigui el propi alumnat.

En primer terme, per fer-ho cal veure que no podem permetre que perdem aquesta oportunitat per aplicar correctament les TIC i les Tac.  Tornant a un mateix ensenyament tradicional a través d’una plataforma que diem E-learning. No crec que sigui difícil tornar al ensenyament tradicional en un entorn virtual,  un exemple d’ensenyament tradicional podria ser en aquest cas que un docent simplement pengi les activitats i l’alumne a casa se les imprimeixi com pugui per fer-les. Però és evident que el camí cap a eLearning no és això. SI l’alumne és el centre, els docents han de interactuar amb ells per tal que hi hagi una formació virual, alhora que permeti la connectivat entre tot l’alumnat.  

Ara mateix ja no podem permetre tal com diu Azucena(2020) veure les tecnologia com una amenaça en les practiques educatives tradicionals. Estem confinats hem d’utilitzar la tecnologia sí o sí. Tal com vaig dir el 2013 el problema no és utilitzar les Tics sinó com les utilitzem.

En segon terme també ho ha anunciat el conseller d’educació de la dotació de dispositius amb connexió d’internet per alumnes que ho necessitin per no tenir accés a internet. Fixem-nos que les polítiques sempre és de donar aparells tecnològics però els investigadors ens avisen que mai acaben de veure amb una millora dels resultats educatius. Ja que normalment no va acompanyat de la formació adequada dels docents i en aquest cas dels usuaris. No es tracta de donar aparells tecnològics sinó de pensar  quines necessitats, dubtes, suggerències… Tenen els docents en TICS i TAC per implantar-ho a l’alumnat. He estat llegint un llibre que he trobat molt interessant d’en Momimó i Sigales(2016) només el títol ja indica molt “El impacto de las tics en las educación. Más allá de las promesas” on corrobora tot el que estic indicant. Cal pensar en estratègies per donar formació als docents de la situació de E-learning en què ens estem trobant més enllà de promeses de donar dispositius mòbils i connexions.  Alhora tampoc sabem la formació de l’alumnat davant els dispositius que donarà educació.

En últim terme que ja vaig dir en l’últim post, el dret a  internet, al dret de la tecnologia ha de ser universal per a tothom. Ja que l’educació ja no és només llegir o escriure sinó s’ha de donar unes competències TICS. Tenint en compte tal com diu gros(2016) en el llibre d’en Momimó i Sigales citat abans: l’alumnat ha après ha utilitzar les tics en àmbit del oci i de la comunicació, en el 2007 m’ho plantejava i donava molta i molta importància a l’educació del lleure. Però ara és el moment de veure-les com una oportunitat per canviar les seves funcions encarades a l’oci i veure-les com una eina per l’aprenentatge. Alhora superar el model de prohibir la tecnologia i començar a utilitzar-la.

En definitiva la solució per arribar a tothom no és donar tecnologia, sinó pensar com utilitzar la tecnologia. Evidentment, cal contemplar una formació adequada a tota la comunitat educativa. És un gran moment perquè apliquem les tics en la educació on el centre d’aprenentatge sigui l’alumnat i no els docents. Hem d’anar més enllà de la utilització de les tics en el món del oci a veure-les com una eina d’aprenentatge.

Aquesta entrada ha esta publicada en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.